lördag 2 oktober 2010

2 förluster för P99

P99 spelade idag sina allra första seriematcher i Rimbo. Med oss hade vi Johan, Robin, Isak, Philip, Oscar E, Alex, Jeppe V, Mogge, Arvid och Tim.

Skånela stod för motståndet i första matchen och det såg väl inte helt omöjligt ut att kunna segra i den matchen. Efter 5-5 i halvit så sprang Skånela ifrån och tog hem segern med 16-11. Det fina försvarsspelet från första halvlek var som bortblåst och vi stod passiva (kanske på grund av trötthet) och tittade på medans Skånela gjorde enkla mål samtidigt som vi hade svårt att få in bollen i deras mål. Vi kom ofta till hyfsade lägen men med allt för svåra skott och många skott var dessvärre också i lite mindre bra lägen vilket bidrog till den dåliga utdelningen. Johan stod i mål och gjorde en bra match. Själv åkte jag på ett gult kort för snack av den stackars domaren som blev helt högröd i ansiktet och såg ut som han skulle svimma. Anledningen till denna varning kom efter att jag sa till domaren att det inte kan bli straff om man inte har bollen. En erfaren domare hade sagt "jag tyckte så här och så här" men nybörjardomare har en tendens att "skydda" sig genom att dela ut kort. Jag har aldrig varit så snäll som idag och ändå åkt på en varning...

I match två stod Rimbo för motståndet. Rimbo var riktigt bra och hade tidigare kört över Skånela i deras match. Skånela hade 98:or och 99:or i sitt lag och var tekniskt duktiga. 30-11 blev slutresultatet. Tråkigast med den här matchen var att jag tyckte att vi vek oss. Alex fick rött kort av samma domare som i matchen innan då han försökte ta studsen av en spelare på kontring och olyckligt sprang ihop med denna. Utvisning - visst. Rött kort? No way! Alex var dessutom på gång och vi hade verkligen behövt honom. Nu gick musten ur laget och Rimbo smällde på rätt bra och både Arvid och Isak åkte på små smällar. Jag hoppas att nästa gång som blir vi inte ledsna när sådant händer utan ARGA och ger igen med lika tuffa tag. När matchen var slut fick Alex inte ens gå ner och tacka motståndarna för matchen. Jag ska kolla upp vad som gäller där.

Angående domaren så måste jag säga till hans försvar (jag säger hans även om det var två domare för tjejen blåste inte i pipan en enda gång) att han är relativt ung och vi måste ta hand om våra domare. Precis som spelare gör misstag måste också domare få göra detsamma. Bara det inte blir för många... och framför allt inte mot mina lag! Ingen domare på jorden hade dock kunnat ändra på slutresultatet. Rimbo vann rättvist så det var inget att snacka om.

Varför är då vissa lag så bra? Jag tror att mycket beror på att man i Rimbo har en kultur för handboll. Våra grabbar kommer i kontakt med handboll under två timmar i veckan då de har träning, de tittar inte så ofta på matcher på TV och har allmänt rätt dålig koll på handbollsläget. I Rimbo däremot så tränar ungarna ungefär lika mycket som vi gör fast de kommer i kontakt med handboll på ett helt annat sätt. De kan se sina herr- och damlag spela och lär sig mycket på så sätt. De kanske tittar på när äldre spelare tränar osv och på så sätt kommer de i kontakt med handboll många fler timmar än vad vi själva gör. För att råda bot på detta är det bra att titta på annan handboll. På TV, eller andra matcher runt omkring i länet.

Jag väntar på en rapport från P01 som också hade sammandrag idag. Förhoppningsvis gick det bättre för dessa. Nya tag imorgon söndag då vi tränar igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar